Verschillende padel blessures en hoe je ze kunt voorkomen

Zoals bij elke sport kun je ook bij padel blessures oplopen. Het is een kunst om deze blessures te voorkomen, maar soms ontkom je er niet aan. In dit artikel benoemen we enkele veel voorkomende padel blessures en geven we je tips hoe je deze in de toekomst kunt voorkomen. 

Padel is nog een vrij nieuwe sport in Nederland. We weten daarom nog niet precies welke blessures we kunnen verwachten. Wel zien we dat veel voorkomende padel blessures overeenkomen met tennis blessures.

Polsklachten

Veel padelspelers krijgen last van de pols. Dit komt vaak omdat de padel grip niet op tijd wordt vervangen of het verkeerde formaat grip wordt gebruikt. Het gevolg is herhaaldelijke overbelasting van de pols. Dit is een vervelende blessure waardoor je mogelijk een tijd niet kunt spelen. Je kunt gemakkelijk op internet zoeken naar het juiste formaat grip. Dit hangt namelijk af van de grootte van je hand. 

Naast het spelen met alleen een basisgrip, kun je ook kiezen om te spelen met verschillende soorten padel overgrips. Mocht je snel last hebben van je pols, schouder of elleboog, dan kun je ervoor kiezen om met een absorberende overgrip te spelen. Een interessante optie is de HesaCore padel grip. De grip heeft een honingraatstructuur en zorgt ervoor dat je minder snel een padel blessure oploopt. 

HesaCore Tourgrip

Elleboogklachten

Een andere vervelende en veelvoorkomende padel blessure zijn klachten aan de elleboog. Deze blessure wordt ook wel een tennisarm of golfersarm genoemd. Vaak zijn deze het gevolg van langdurige overbelasting. Tijdens het slaan van de padelbal vangen de ellebogen voortdurend klappen op die door het padel racket worden genegeerd. Als je in het verleden al vaker last hebt gehad van de ellebogen, dan raden we het af om direct gebruik te maken van krachtige modellen waarmee je hard kunt slaan. Naast de hoge prijs is de kans op een blessure aan de elleboog groter.

Er zijn verschillende manieren waarop je deze padel blessure kunt verminderen. Maak bijvoorbeeld gebruik van een elleboogbrace. Hierdoor verminder je de druk op de spieren in de elleboog waardoor deze kunnen herstellen. We adviseren je eens te kijken naar de braces van Push Sports!

Push Sports Elleboogbrace

Rugklachten

Tijdens het spelen van padel ontkom je er niet aan dat je ballen moet oprapen. Hierdoor belast je voornamelijk de spieren in de onderrug. Ook tijdens het spelen zal je enkele bukkende bewegingen moeten maken om de bal goed terug te kunnen slaan. Deze klacht zien we daarom ook vaak terugkomen bij racketsporten. Om rugklachten te voorkomen zou je verschillende bukkende bewegingen kunnen maken in plaats van steeds maar weer dezelfde. Ga bijvoorbeeld eens door je knieƫn tijdens het oprapen van een bal. Je kunt daarnaast een aantal oefeningen doen met je rug om wat meer rompstabiliteit te krijgen.

Bekijk de The Grid van Trigger Point Performance eens. Deze foam roller maakt het mogelijk om custom made massages toe te passen voor het masseren en losmaken van onder andere stijve rugspieren.

Trigger Point The Grid - Foam roller

Knieklachten

Klachten aan de knie zien we terug bij sporten waar regelmatig gesprongen wordt. Deze klacht wordt daarom ook wel de Jumper Knee genoemd. De oorzaak van deze padel blessure is de overbelasting van de kniepees. Deze blessure kan voorkomen door langdurige overbelasting, maar kan ook zomaar uit het niets optreden door bijvoorbeeld een verkeerde landing. Het gevolg is een vervelende pijn onder de knieschijf en zwelling van de kniepees. Als je last hebt van knieklachten dan raden we je aan om te rusten. Het niet belasten van de kniepees is namelijk bevorderlijk voor het herstel. 

Een goede warming-up kan deze klachten voorkomen. Ook kun je verschillende oefeningen doen om de quadriceps, bovenbeen- en bilspieren te versterken. Je kunt ook spelen met een Patellabrace van Push Sports.

Push Sports Patellabrace

Schouderklachten

De reden dat padelspelers last krijgen van de schouder is vanwege smashen van de bal. Tijdens deze beweging komt er namelijk veel kracht vrij en wordt de belasting op de schouders aanzienlijk verhoogd. Het gevolg is een vervelende pijn aan de voor- of achterkant van de schouder, bewegingsbeperking of een uitstralende pijn naar de arm of nekregio. Een goede warming-up, rust en verschillende oefeningen kunnen ervoor zorgen dat de kans op schouderklachten worden verminderd.

Conclusie – Hoe voorkom je padel blessures?

  1. Zorg altijd voor een goede warming-up;
  2. Ben je blessure gevoelig? Kies dan voor een lichter padel racket;
  3. Zorg voor een goede conditie;
  4. Zorg ervoor dat je spieren niet overbelast raken door te vaak spelen;
  5. Train je been- en bilspieren om de klappen van de sprongen te verminderen;
  6. Denk aan je voeding!