Padel training en oefeningen voor thuis om je spel sneller te verbeteren

Je kunt een padel racket kopen om vervolgens direct het veld op te gaan, maar wij raden je eigenlijk altijd aan om eerst eens kennis te maken met de sport en je in te schrijven voor padel training. Als je al ervaring hebt met bijvoorbeeld tennis, denk je wellicht dat training overbodig is. Echter, speel je padel echt op een hele andere manier. Het kan dus geen kwaad om training te krijgen van een echte padel trainer die veel ervaring heeft en je padel tips kunt geven om zo je spel sneller te verbeteren.

In dit blogartikel geven we je uitleg over padel training en benoemen we ook een aantal padel oefeningen die je thuis kunt uitvoeren om bezig te blijven.

Padel training bij een KNLTB vereniging

Om sneller beter te worden in padel is het verstandig om je voor padel training in te schrijven bij een KNLTB vereniging. Het voordeel van lessen bij deze vereniging is namelijk dat de padel trainer moet licentie hebben. Dit betekent dat de trainer een opleiding heeft gevolgd en zowel beginnende- als gevorderden padelspelers les kan geven.

Vaak kun je jezelf bij een vereniging inschrijven voor een zomercursus en een wintercursus. Deze bestaan uit een X aantal lessen waarvoor je een vast bedrag betaald. De kosten zijn afhankelijk van de grootte van jouw padel groepje. Het is namelijk mogelijk om te kiezen met hoeveel mensen je wilt trainen. Vanzelfsprekend is privéles duurder dan trainen met vier anderen in je groep. De kosten van een training worden dan namelijk verdeeld per persoon. 

Één trainingssessie duurt normaal gesproken 50 tot 60 minuten waarbij de trainer je verschillende padel oefeningen laat uitvoeren om zo je techniek te verbeteren. 

Zoek een padellocatie waar je padel lessen kunt volgen.

Een groot voordeel van padel training is dat je vaak verschillende padel rackets kunt testen. Je kunt daarnaast ook advies vragen aan je padel trainer. Op deze manier kom je er gemakkelijker achter wat het beste padel racket is voor jou!

Padel oefeningen voor thuis

Tijdens Corona was het tijdelijk niet mogelijk om padel training op een vereniging te volgen. Gelukkig worden de maatregelen steeds minder streng en kunnen we snel weer lessen. Mocht je nog niet ingeschreven zijn voor lessen, dan hebben we voor jou een aantal oefeningen gevonden die je thuis kunt uitvoeren

Padel Hit Ups & Stand Ups

Deze oefening kun je het beste uitvoeren in je tuin. Zorg dat je wat ruimte hebt gecreëerd en leg iets zachts, zoals een kussen op de grond voor je neer. Pak je padel racket en een bal en begin deze hoog te houden in een staande positie. Vervolgens ga je eerst met je linkerknie naar de grond en daarna je rechterknie. Hierna ga je weer terug naar een staande positie. Herhaal dit een aantal keer zonder dat de bal van het racket afschiet. Je kunt deze oefening in verschillende houdingen proberen om zo je balcontrole te verbeteren.

Hit Downs

Voor deze padel oefening heb je een pion, een bal en een padel racket nodig. Leg de pion op de grond en probeer met je padel racket en de bal rondjes om de pion heen te slaan. Verander ook eens van richting om zo wederom je balcontrole te verbeteren.

Gebruik de muur

Je kunt deze oefening gemakkelijk uitvoeren als je een muur in je tuin hebt. Sla de bal tegen de muur aan en oefen verschillende slagen. Je kunt je dichter naar de muur verplaatsen om korte ballen te slaan en verder van de muur weg verplaatsen om wat lange ballen te oefenen. Met een stukje tape kun je de muur markeren en proberen de bal steeds weer tegen de markering aan te slaan. Probeer dit met zowel met je forehand als de backhand te doen. 

Er zijn nog veel meer oefeningen die je thuis kunt doen om je spel te verbeteren. The Padel School heeft er een leerzame video over gemaakt die je hieronder kunt bekijken.

Padel oefeningen op de padelbaan

Stel je hebt een padel wedstrijd en je bent een half uurtje te vroeg en de padelbaan is beschikbaar. Ga dan vooral niet staan wachten op je tegenstanders en voer deze padel oefeningen alleen uit om alvast warm te worden. Het is ook niet onverstandig om een paar keer te serveren. Ook hier hebben we een aantal padel service tips voor je op een rij gezet!

Langzaam vooruit naar het glas

Speel voor deze oefening de bal constant naar de achterwand toe en zet na elke slag een stapje verder, zodat je steeds kortere ballen moet gaan slaan. Terwijl je dichter naar het glas beweegt merk je dat er steeds meer half volleys en volleys moeten worden gespeeld. Hierna stap je steeds weer een beetje terug naar het net en oefen je wat langere ballen. 

Sla naar de hoeken

Ga precies recht voor de hoek staan en sla de bal steeds van de linkerhoek naar de rechterhoek. Deze slagen ga je namelijk vaak moeten gebruiken tijdens een padel wedstrijd. Probeer de bal steeds naar de hoek te slaan en let goed op je voetenwerk.

Oefen topspin smashes tegen de achterwand

Om je schouders warm te maken ga je bij het net staan en kijk je naar je eigen achterwand. Sla vervolgens een topspin smash naar de achterwand. Vanwege de topspin zal de bal hoog van de glazen wand af stuiten. Sla vervolgens wederom een topspin smash om het proces te herhalen. 

Wil je nog een aantal solo padel oefeningen op de padelbaan weten? Bekijk dan hieronder de video.

Padel oefeningen voor twee personen

Recentelijk schreven wij een blogartikel over hoe je padel 1 tegen 1 kunt spelen in wedstrijdformat. Je kunt bijvoorbeeld één zijde van het veld gebruiken waarbij je recht tegenover elkaar staat. Ook kan je diagonaal tegenover elkaar staan en de hoeken gebruiken om je slagen te oefenen. Het belangrijkste van padel oefeningen met twee personen is dat je het spel vertraagd en je techniek verbeterd.

Hieronder vind je nog vijf tips voor oefeningen met twee personen op de padelbaan.

Ben je op zoek naar nieuwe padelballen? Dit zijn de beste padelballen die je kunt kopen!